Puck Dinjens

Puck heeft jarenlange ervaring in het professionaliseren, adviseren en begeleiden van commissarissen, toezichthouders en directievoorzitters bij governancevraagstukken in diverse (publieke en private) sectoren.

Daarbij begeleidt zij  de jaarlijkse zelfevaluatie of adviseert zij ten aanzien van samenstelling van en samenwerking van de board. Door haar achtergrond als arbeids- en organisatie psychloog en veranderkundige heeft zij niet alleen aandacht voor de formeel-inhoudelijke aspecten van governance, maar vooral ook voor cultuur en gedrag. Dat betekent dat zij in haar werk formele kennis inbrengt en de dialoog en reflectie stimuleert, om de effectiviteit van bestuur en toezicht in de breedte te versterken.

Docentschappen

Governance University

  • Programmadirecteur voor alle commissarissen- en bestuurdersprogramma’s
  • Docentschap: Simulatie: the proof of the pudding

NVTZ

  • Leergang De Nieuwe Toezichthouder in Zorg en Welzijn
  • Leergang Voorzitter van de Raad van Toezicht

VTOI / NVTK

  • Kerndocent leergang De nieuwe Toezichthouder

Avicenna

  • Docent leergang Aankomend Toezichthouders


(Co-) Auteur

  • Hoofdredactie Goed Bestuur en Toezicht (2019 tot heden)
  • Goede Raad voor Commissarissen, (2018, Mediawerf)
  • Artikel over de governance code VO in VO Academie van januari 2016 (pagina 54 - 57)
  • Onderzoek naar de effectiviteit van toezichthouders in de zorg, in opdracht van NVTZ (Bestuurder, Voldoende Uitgedaagd?), 2013
  • Coauteur van: 
    Toolkit Toezicht Onderwijs (2014),
    Toolkit Commissariaat (2013 en 2009),
    Toolkit Toezicht in Het Publieke Veld (2012),
    Groot Coachingsmodellenboek (2011),
    Toolkit Toezicht Pensioensector (2011),
    Toolkit Toezicht Zorg (2011), 
    Groot psychologisch modellenboek (2010 en 2015),
    Echt Leiderschap (2009), 
    Jij bent aan Z (2004 en 2012)
  • Auteur van diverse artikelen voor Governance Update.
     

 

Niek Verkaik

Niek VerkaikNiek heeft als board- en governance-adviseur ruime ervaring opgedaan in de uitvoering van advies- en onderzoeksopdrachten in alle sectoren met het zwaartepunt in de (semi-)publieke sector.

Hierdoor heeft hij een fijn gevoel ontwikkeld voor goed bestuur en wat daarvoor nodig is. Ook is hij in staat om voorbeelden en inzichten op het gebied van ‘good governance’ sector overstijgend te vergelijken, ‘best practices’ in te brengen en concreet handelingsperspectief te bieden.

Van origine is Niek bestuurskundige en heeft hij zijn meters gemaakt in de politiek. De kracht van Niek zit in zijn gevoel voor bestuurlijke en persoonlijke verhoudingen. Hij begrijpt de context en dynamiek van (overheids-)organisaties en beleidsontwikkeling als geen ander en beschikt over de noodzakelijke kennis en ervaring op het gebied van governance en bestuurlijke vraagstukken.

Niek is ervaren in de begeleiding van bestuurders en toezichthouders inzake zelfevaluaties en de totstandkoming van visies op besturen en toezicht houden en toetsingskaders. Daarnaast heeft hij advieservaring inzake onafhankelijkheidsvraagstukken en de inrichting van de governance (modellen en structuren) alsmede de vastlegging van de governance (statuten en reglementen).

Hij schrijft artikelen over intern toezicht en de topstructuur van organisaties en is betrokken geweest bij het opstellen en reviewen van diverse governancecodes. Niek is tevens als adviseur en programmamanager verbonden aan Governance University en gastdocent bij AOG School of Management.

Niek analytisch sterk, creatief, kritisch en oplossingsgericht. Hij opereert op zowel uitvoerend als bestuurlijk niveau en is gewend aan het voeren van interviews en gesprekken met bestuurders (en toezichthouders) over governance en de effectiviteit ervan, maar ook over het eigen functioneren. Niek is daarbij betrokken, communicatief en een echte teamspeler. Ook is hij in staat om goed te luisteren, te coachen en kennis over te dragen.

 


 

Johann Glaubitz


Johann Glaubitz Johann wordt zeer geboeid door wat er tussen leden van de Raad van Toezicht speelt, wat er gebeurt in hun communicatie met de bestuurder en hoe dit hun gezamenlijk doel al dan niet ondersteunt. Bij de begeleiding van deze doelgroep maakt hij gebruik van het concept van ‘ervarend leren’ waarbij de werkelijkheid wordt nagebootst om vervolgens vaardigheden, inzichten en overtuigingen onder de loep te nemen of te versterken.

Tijdens zijn 1ste graads opleiding tot theaterdocent is hij geschoold in het ervarend leren. Na zijn opleiding speelde hij bij verschillende theatergezelschappen en was te zien in verschillende rollen in film en tv. Vervolgens ontwikkelde hij zich verder door middel van een opleiding tot communicatietrainer en versterkte hij zijn coachende vaardigheden door middel van leergangen op het gebied van Transactionele Analyse en Voice Dialogue.

Momenteel is Johann werkzaam als coach, trainer en trainingsacteur en heeft hij zich toegelegd in het – al dan niet ‘spelend’ -  begeleiden van managers, bestuurders en (voorzitters van) Raden van Toezicht waarbij het ervarend leren samen gaat met een theoretische onderbouwing.